Saturday 10 November 2012

Bertemu Cinta kerana Ilahi Part 1

rajin2 la bace entry kisah sedih ney .. indahnya cinta dari Illahi :)
Farisya Khumaera Binti Abd Rashid, seorang gadis dan pelajar sekolah menengah agama yang bakal menduduki peperiksaan SPM pada tahun ini. “Alamak! Aku dah lambat ni nak pergi sekolah! Habislah aku!” Dia mengeluh sedari bangun daripada tidurnya. Farisya Khumaera sampai di sekolah pada pukul 7.35 pagi. “Ish..mesti budak pengawas berlagak tu ada! Asyik nak tulis nama aku saja!” Ngomelnya sendirian.
“Kau ni Isya asyik datang lambat saja! Kau buat apa kat rumah tu? Homework dah lah tak pernah siap. Datang lambat pula tu. Teruk betul!” Khairul Faris Bin Abd Rahim, seorang pengawas yang tegas dan sekelas dengan Farisya Khumaera memarahinya. “Sibuk je! Suka hati aku lah!” Mendengus Farisya Khumaera lalu pergi bergegas masuk ke kelasnya. “Assalamualaikum, cikgu” Dia memberi salam sebaik saja masuk ke dalam kelasnya dengan muka yang sedikit masam. “Awal kau datang Sya. Hehe. Pagi-pagi lagi dah muram ke??” Tanya Salina, teman rapat Farisya Khumaera yang duduk di sebelahnya. “Aku terbangun lambatlah. Lepas tu, dekat bawah tadi, si pengawas ‘over’ tu marah aku! Mana aku tak masam! Geram tau!” Jawab Farisya Khumaera dengan mimik muka tak puas hatinya. “Haha. Si Khairul tu ke yang buat kau marah ni?? Aku tak hairanlah. Kau dengan dia kan hari-hari gaduh. Lama-lama kahwin baru tau.” Salina memberi respon. Farisya Khumaera makin geram dengan kata-kata Salina. Dia memukul bahu kawannya itu. “Assalamualaikum, cikgu.” Khairul Faris pun masuk ke kelas dan duduk di tempatnya. Farisya Khumaera memandang ke sebelah kanannya kerana tidak mahu terpandang wajah si Khairul Faris yang duduk bersebelahan berdekatan dengan tempat duduknya. Pembelajaran pun bermula seperti biasa.
“Sila hantar kerja rumah yang cikgu bagi semalam sekarang pada ketua kelas kamu.” Cikgu Nirina memberi arahannya. Farisya Khumaera dan kawan-kawannya menghantar buku kerja mereka. “Siapa yang tak siap lagi, tolong berdiri!” Tegas cikgu Nirina. Beberapa orang pelajar termasuk Khairul Faris berdiri. Farisya Khumaera memandang Khairul Faris dengan pandangan yang amat sinis dan berkata, “Lain kali, cermin diri sendiri dulu ye Is. Baru boleh cakap fasal orang lain. Sekarang, siapa yang tak siapkan kerja sekolah? Kau kan? So, lain kali, jangan berlagak dah siap dan tuduh orang lain tak siap. Faham? Nama saja pengawas. Padan muka kena marah!” Khairul Faris membalas kata-kata pedas Farisya Khumaera, “Sibuk je! Suka hati aku lah!” Farisya Khumaera menjawab, “Suka tiru ayat aku! Ngada-ngada!” Dia terus memalingkan mukanya dari memandang Khairul Faris kerana malas hendak meneruskan pertengkaran. Sakit hati dibuatnya!
****************
“Is, aku nak pinjam buku tentang Kiamat Sudah Dekat tu boleh tak?” Farisya Khumaera bertanya pada Khairul Faris. “Bila kau nak? Esoklah ye aku bagi bukunya. Aku tak bawalah hari ni.” Jawab Khairul Faris. Farisya Khumaera hanya menganggukkan kepala saja tanda setuju.
“Dah tak bergaduh ke kak oi? Siap nak pinjam-pinjam buku lagi. Haha.” Usik Salina. “Amboi, suka kau ye mengusik aku. Tak ada apa-apa makna pun lah. Aku nak pinjam buku dia sebab nak bacalah. Tajuknya pun ‘best’. ‘Kiamat Sudah Dekat’. Boleh muhasabah dan mengingatkan diri kita. Betul tak?” Salina mengangguk tanda setuju. Salina bertanya lagi, “Kau kan hari-hari bergaduh dengan dia, takkan tak ada hati langsung? Hehe.” Farisya Khumaera mengerutkan kening lalu berkata, “Kau ni, tak habis-habislah. Tak kuasa aku nak layan. Aku tak suka dan takkan suka dia ok! Benci ada lah. Tapi, disebabkan dia kawan aku juga, aku buat-buatlah tak benci dia.” Salina ketawa sambil berkata, “Ha? Benci? Kau jangan..Mula-mula benci, lepas tu, pasti akan ada sayang. Haha.” Farisya Khumaera membantah! “Ish..Kau jangan nak merepek boleh tak? Jangan haraplah aku nak ada hati dekat dia. Dia kan setia lagi dengan ‘ex-girlfriend’ dia tu. Kalau kau nak, masuk meminanglah cepat-cepat ye. Haha.” Salina pula membantah! “Aku ‘offer’ dekat kau, bukan aku! Yelah, dia kan ada juga ciri-ciri lelaki idaman kau tu. Apa salahnya kan? Hehe. Tapi, betul juga cakap kau. Aku pun rasa dia masih setia lagi dengan si ‘ex-girlfriend’ dia tu. Balqis kan? Dulu ‘couple’, sekarang dah ‘clash’ kan? Apa cerita ye?” Farisya Khumaera menggaru kepalanya yang tidak gatal. “Kau ni Ina, banyak tanya betul lah. Mana aku tau. Kau tanyalah dia sendiri.” Salina mengusik lagi, “Janganlah marah ye kak. Marah tandanya sayang. Hehe.” Farisya Khumaera memukul bahu Salina lagi. “Dahlah, kau ni, tak habis-habis nak merepek!” KRIIIINGGGG!! Loceng sekolah berbunyi tanda rehat. Mereka berdua pun turun ke kantin untuk makan.
****************
“Kau ni tak baik tau. Asyik nak cari gaduh dengan perempuan saja. Kesian dia.” Ariffin memulakan percakapannya. Khairul Faris mengerutkan dahinya lalu berkata, “Apa maksud kau? Aku asyik nak cari gaduh dengan perempuan? Siapa? Isya?” Ariffin hanya mengangguk. Khairul Faris ketawa dan berkata, “Kau ni nak ‘back-up’ dia kenapa? Dah jatuh hati ke? Haha. Dia yang cari gaduh dulu. Bukan salah aku.” Ariffin membalas, “Dah kau tak nak mengalah. Kesian aku tengok Sya tu. Asyik kena marah dengan kau saja. Aku bukan nak ‘back-up’ atau dah jatuh hati, aku kesian. Kau asyik gaduh saja, kalau kahwin dah besar nanti, aku tak tau. Haha. Apa cerita Balqis kesayangan kau tu?” Khairul Faris menjawab pula, “Aku bukan marah, aku nak tegur. Dia kan baik orangnya. Balqis? Cerita apa? Mana ada apa-apa dah. Aku dengan dia kawan saja. Aku tak nak dahlah ‘couple-couple’ ni. Aku nak ‘halal way’. Dah tahu hukum agama, kita kena ikut kalau nak jadi muslim sejati macam aku ni. Hehe.” Ariffin ketawa, “Haha. Perasanlah pula. Bagus-bagus. Boleh jadi ustaz. Alhamdulillah. Sya ustazah, kau pula ustaz. Memang padanlah. Hehe.” Khairul Faris ketawa pula, “Haha. Kau jangan nak merepek lah. Aku tak ada apa-apa perasaan pun dekat dia. Hari-hari bergaduh, boleh retak rumah tangga. Haha.” Mereka berdua ketawa bersama.
****************
Selesai kelas, Farisya Khumaera bergegas untuk pulang ke rumah. Dia terlihat kelibat Khairul Faris sedang berbual berdua di sudut tangga bersama Balqis. Dia berkata dalam hatinya,
Is ada apa-apa lagi ke dengan Balqis tu? Ish..kenapa pula dengan aku ni? Takkan cemburu. Tak mungkin dan takkan! Ni semua Ina punya fasal. Selalu cakap fasal Is. Astaghfirullah. Hijabkanlah hatiku ya ALLAH!
“Sya! Kau tengok apa tu? Ooo..cemburu ke? Hehe.” Salina tiba-tiba datang dan mengejutkan Farisya Khumaera. “Kau ni, terkejut aku! Mana ada aku cemburulah. Tak ada maknanya! Aku nak tengok bas sekolah aku dah sampai ke belum. Jomlah kita turun.” Farisya Khumaera cepat-cepat mengajak Salina turun sebelum temannya itu bertanya lebih banyak lagi.
Sampai di rumah, Farisya Khumaera kepenatan. Penatnya akan bertambah lagi hari ini kerana dia ada kelas tuisyen sebentar lagi. Dia cepat-cepat menyiapkan dirinya untuk pergi ke tuisyen. Farisya Khumaera mengenakan pakaian t-shirt labuh muslimah dan tudung labuh 60 inci berwarna putih.
****************
Part 2 sambung  di entry seterusnya :) Part 2 Here !!

Terima kasih kerana baca entry ini, jangan lupa datang lagi

No comments: