Friday 4 October 2013

Indahnya Cinta Kepada ALLAH s.w.t


Assalamualaikum..
Subhanallah lama sudah sy tak updated blog ..sejak belajar ney blog sy sudah diabaikan ..
okey lupakan sebab2 itu maklum la sekarang pulak nak dekat final exam lagi la bertambah busy sy ..mmg blog ney takkan tersentuh la jawapnya ..hehe

Cinta?
Bila sebut pasal cinta kebanyakkan orang akan fikir cinta pada manusia
tetapi adakah mereka terfikir cinta tu banyak kategorinya..
Cinta kepada illahi,Rasuluallah,Nabi,al-quran,ibubapa,kawan2 dan sebagainya.
Jangan kita terlalu sempit memikirkan soal cinta ini..
jangan ingt cinta ini hanya untuk manusia

Untuk Pengetahuan kamu semua cinta yang paling mulia dan perlu kita utamakan ialah cinta kepada Allah,
Allah yang menciptakkan kita ,maka kita berterima kasih kepadanya
Tetapi manusia zaman kini susah kita nak lihat yang betul2 cinta dan syg pada ALLAH s.w.t
Masyallah kebanyakkan mereka lebih banyak cinta kepada manusia
kebanyakkan mereka banyak fikirkan cinta antara perempuan dan lelaki
couple2 ..Masyallah .. itu semua membawa kepada fitnah dan dosa
Sebelum kita nak mengenali Kekasih kita untuk dijadikan suami/isteri maka lihatlah akhlaknya..Tetapi sebelum tu kita kena lihat dye lebihkn cinta kepada kamu atau ALLAH,Jikalau cintanya terhadap ALLAH lebih dari cintanya kepada kamu maka dialah calon terbaik untukmu..

Kamu semua ingin tahu bahawa cinta yang patut kita utamakan sebelum cinta kepada manusia ialah cinta kepada Allah ..Alangkah indah jika hidup kita sentiasa diberkati ALLAH ..


 Cinta kepada Allah  itu indah, bahkan itulah keindahan yang paling diinginkan oleh hati dan jiwa manusia. Lebih dari itu, hati manusia tidak mungkin merasa bahagia, tenang dan damai jika hati itu tidak mengenal, mencintai dan menghambakan diri kepada Allah  semata.
Imam Ibnul Qayyim berkata: “Tidak ada kebahagiaan, kelezatan, kenikmatan, dan kebaikan bagi hati manusia kecuali (setelah) dia menjadikan Allah (sebagai) sembahannya satu-satunya, puncak dari tujuannya dan Zat yang paling dicintainya melebihi segala sesuatu (yang ada di dunia ini)”.
Allah  menggambarkan agungnya keindahan ini yang menghiasi hati hamba-hamba-Nya yang beriman dengan iman yang sempurna, yaitu para Shahabat , Dia  berfirman:
{وَلَكِنَّ اللَّهَ حَبَّبَ إِلَيْكُمُ الْأِيمَانَ وَزَيَّنَهُ فِي قُلُوبِكُمْ وَكَرَّهَ إِلَيْكُمُ الْكُفْرَ وَالْفُسُوقَ وَالْعِصْيَانَ أُولَئِكَ هُمُ الرَّاشِدُونَ}
“Tetapi Allah menjadikan kamu sekalian (wahai para sahabat) cinta kepada keimanan dan menjadikan iman itu indah (seperti perhiasan) dalam hatimu serta menjadikan kamu benci kepada kekafiran, kefasikan dan perbuatan maksiat. Mereka itulah orang-orang yang mengikuti jalan yang lurus” (QS al-Hujuraat:7).

Masyallah kawan2 bahawa mulianya kita apabila kita mencintai Pencipta kita ALLAH s.w.t..Kawan2 jika kita ingin berubah ,ingin melakukan kebaikan ingatlah bahawa ALLAH sentiasa membantu kita..Ingatlah kawan2 bahawa Cinta kepada manusia tidak kekal lama Tetapi Cinta kepada ALLAH kekal abadi hingga ke akhirat..
Fikir2kanlah dan Renung2kanlah dan selamat Beramal..Muhasabah diri .. #PerkongsianBersama #Without Allah i'm Nothing




Terima kasih kerana baca entry ini, jangan lupa datang lagi

3 comments:

Aisyah Az said...

subhanallah.. dapat muhasabah diri bila baca entry sis ni. sukesuke :D

✿✿PuTri BlOggER✿✿ said...

salam aiii si cantik yang solehah..singgah sambil follow, wah comeinyerrrr blog die....senang2 nanti singgah blog sy ya, jgn luperr folow sy tauu....

Mummy-Zerry said...

Hanya cinta Allah yang kekal abadi