Tuesday, 2 October 2012

Jum bElajar Bahasa Perak :)







helooooo2 ollsss .. jumpe ag .. wink3
nabila arinie nak ajr cikit kat korang tentang bahasa perak 
maklum la nabila kan mmg anak jati perak dan jugak nak jati gerik .. hehe
so arinie ade dua bahasa perak nabila nak ajar 
first bahasa perak  pekat .. means .. asal dr kuala kangsar,bota ,parit buntar
then bahasa gerik .. bahasa tempat lahir nabila :)

meh3 kite tgk ney bahsa perak pekat :-

*klik untuk lebih jelas


ney pulak bahasa gerik :-

*klik untuk lebih jelas

kalau korang tgk mmg berbeza cgt3 kan kedua2 bahasa ney walaupun dr negri same
kalau korang perasan bahasa gerik dgn bahasa kelantan nak same kan sbb kelantan dgn gerik tak jauh pun ..dan ade sesetangah org gerik diowg ckp mcm loghat kedah sbb gerik dye penghujung bg negeri perak so gerik hampir ngn kelantan n kedah tu pasal bahasa diowg nak dekat same .. hehe 
btw bahsa gerik yg kat ats ney tak semua org gerik ckp sbb bahasa kat atas ney mmg bahasa org kampung yg ddk kat gerik .. sbb kat gerik mcm misalnye ade kampung pahit .. tp dye takkn ade satu jer kg.pahit dye ade 3 ..kg.pahit dalam,luar dan tengah so kg yg paling dalam lagi pekat bahasa gerik dye .. nabila jujur la tak semua bahasa gerik kat atas nabila reti sebut .. haha sbb nabila rse nabila ckp lebih kpd loghat kedah ckit .. haha ..btw selamat belajar yew korang :)

I LOVE GERIK .. I LOVE PERAK

Terima kasih kerana baca entry ini, jangan lupa datang lagi

3 comments:

lynn kamarul said...

org kampung la ni.. hehe grik kat mana. kg mak akak kat kg tanjung kasau , grik. dulu akak pun penah skolah kat grik SMSISS ii. tahu kan kat mana

Hanif Idrus said...

tergeliat lidah aku ni..hehehehe
Nice entri..
Tempoh hari belajau sarawak..
Lepas tu Jawa..ni perak lak..hihihi

Erna Ziana Lamsera said...

nice entry. kalo kak nana aja bahasa ibunda akk mesti korang bengong teramat hehe. slalu je dgar bahasa ne sbb tym skolah dulu ada gak kawan2 dr perak.